Liliana Bizineche - mezzo soprană

Artă și Frumos

Liliana Bizineche • Portugal

Liliana Bizineche - mezzo soprană

30 September 2019

Doine românești interpretate pe scene internaționale

De când mă știu mi-a plăcut să cânt.

Părinții mei aveau voci frumoase și făceau parte din Corul Filarmonicii Brașovene așa că mergeam mereu la concertele și spectacolele de operă și operetă unde mă simțeam… în al nouălea cer.

Am început studiul pianului la 6 ani la Liceul de Muzică din Brașov având că profesor pe dl. Eckart Schlandt  organistul renumit al Bisericii Negre.

Bucuria mea era însă „Cântul!”, astfel că am început în corul școlii, mai apoi ca solistă, urmând între timp cursurile la Școală Populară de Artă.

La 17 ani am întâlnit-o pe Maestra Valentina Cretoiu care mi-a format vocea printr-un studiu intens pentru examenul de la Conservatorul din Cluj, unde  în 1975 am început studenția în atmosfera efervescentă a orașului unde compozitorul G. Dima laolaltă cu colegii săi muzicieni puseseră bazele Instituțiilor de cultură românești în 1920.

În cei cinci ani de facultate am reușit să-mi perfecționez tehnica și arta cântului continuând studiul cu Valentina Crețoiu, soprana care a încântat criticii și publicul scenei lirice din București și Viena din anii celui de al Doilea Război Mondial. Doamna Valentina mi-a fost călăuză și protector în viață, sfaturile sale înțelepte și iubirea de muzică m-au luminat până la sfârșitul vieții sale.  

În anul IV de facultate la 23 de ani m-am încris la Concursurile Internaționale de Canto unde am reușit să obțin rezultate frumoase aducând țării valoroase trofee, printre care:

 -  1979  premiul II  “Maria Callas”  (Atena); premiul III ”Francisco Viñas” (Barcelona); premiul II la Concursul din Olanda ‘s Hertogenbosch.

  -1980  premiul II “J.S.Bach” (Leipzig); premiul I și premiul pentru cea mai bună Interpretare a muzicii franceze oferit de Alice Tully (Paris); premiul special al juriului ”Rundfunk Wettbewerb” (Munchen).

 - 1981  premiul II ( Rio de Janeiro) ; Medalia de aur la Concursul din Plovdiv (Bulgaria).

  -1982 premiul special pentru interpretarea Liedurilor de G.Mahler “F.Erkel”(Budapesta).

  - 1983 premiul special al juriului „Belvedere”  (Viena) iar la Geneva Medalia de Bronz și premiul pentru      Interpretare a muzicii franceze.  

Cu acest palmares am fost angajată ca și solistă la Opera Româna din Cluj în 1980 unde am debutat în rolurile principale precum Cherubino (Le Nozze di Figaro) Suzuki ( Cio-cio-san) Dorabella(Cosi fan tutte) Marina Mnisek(Boris Godunov), Rosina(Il Barbiere di Seviglia) Isabella(Italiana in Algeri) Fenena(Nabucco)Adalgisa(Norma) Maddalena(Rigoletto)și Carmen.

Premiul I obținut la Concursul de la Paris mi-a deschis porțile carierei internaționale astfel că în stagiunea 1980-1981 am debutat cu Orchestra și Corul Fundației Calouste Gulbenkian de la Lisabona în repertoriul vocal sinfonic, iar câteva luni mai târziu la Teatro de Opera „São Carlos” în rolul Charlotte din opera Werther de J.Massenet. Tenorul Alfredo Krauss care debutase cu Maria Callas în opera La Traviata de G.Verdi, în 1956, în teatru de opera lisabonez, a fost partenerul meu considerat fiind atunci idealul în rolul lui Werther.

 Succesul carierei mele lirice din țară pe scenele de opera și vocal simfonic cu orchestre de prestigiu și dirijori precum Paul Popescu, George Sbârcea, Emil Simon, Harry Bela, Eric Bergel (la cursurile de vara de la Bayreuth) mi-a sporit pasiunea de a participa la cursurile iluștrilor interpreți printre care Ileana Cotrubaș, Renée Jacobs, Regina Reznik, Elisabeth Schwarzkopf, Christa Ludwig.

Din motive familiale și profesionale am decis să iau calea exilului, în 1986, pentru reîntregirea familiei și pentru a onora contractele semnate cu ani înainte.

Opera Română din Cluj mi-a marcat profund personalitatea, învățând meseria alături de colegi printre care Alexandru Agache, Elena Andrieș, Angela Nemeș, regizorul Viorel Gombosiu, dirijorul George Sbârcea.

Sunt recunoscătoare Școlii de Canto românească dublată de valoroasă Artă a cântarețului/actor în formarea mea profesională care m-a purtat pe scenele teatrelor de opera de la Colon Buenos Aires, Thèâtre de la Monnaie Bruxelles, Mozarteum Salzburg la Grand Thèâtre de Genève și San Carlo Neapole în producții alături de soliști renumiți că Ileana Cotrubaș, Barbara Frittoli, José van Damm, Alfredo Krauss, Gundula Janowitz, José Carreras, Shirley Verret, Nikolai Gedda, Peter Schreier, Teresa Berganza, Lella Cuberli, Ferruccio Furlanetto, Eva Randova, sub bagheta dirijorilor Michel Corboz, Carlo Rizzi, Claudio Scimone, Mstislav Rostropovich, Dmitri Kitaenko, Christopher Hogwood, Gerd Albrecht, Theodor Gulschbauer, Antonio Pappano, Pinchas Steinberg, Kurt Masur e Lord Yehudi Menuhin.

Înregistrările făcute pentru Erato și Cascavelle, sub bagheta lui Michel Corboz, cu Missa op.147 de L.v.Beethoven, Judith și Cantique de Pâques, de A. Honegger și Requiem für Mignon, de R. Schumann cu orchestra și corul Fundației C. Gulbenkian.

Liszt: Missa Solemnis Corul și orchestra de la Sorbona dirijor Jacques Grimbert 

La Claves s-a editat oratoriul De Profundis, op.26, de J. Perrin, iar Gallo, Cântece spaniole cu chitaristul Dagoberto Linhares.

Oratoriul Messias de G.F.Händel și Missa în La bemol de F.Schubert înregistrări live sub direcția Maestrului Yehudi Menuhin.

În câmpul de concentrare de la Terezin din Cehoslovacia s-a înregistrat live Requiemul de G.Verdi dirijor Gerd Albrecht.

Solistă în Requiem în memoriam compozitor portughez Lopes Graça dirijat de Marc Sustrot prima ediție a casei de discuri Numerică.  

Primul doctorat în interpretare cu titlul „Interpretarea lirică a cântecului tradițional cules de compozitorul Tiberiu Brediceanu” este considerată teza de pionierat în Portugalia și prezentată în 2012 la Universitatea din Évora. Am dedicat-o cercetării cântecelor populare culese în Transilvania și Banat de către compozitorul lugojan. Numeroasele recitaluri cu doinele, baladele și horele noastre acompaniate de pianistul Yan Mikirtumov precum și inregistarile din concert au cucerit publicul portughez.

În deplină armonie cu carieră artistică mă dedic cu pasiune pedagogiei cântului liric pentru formarea tinerelor generații de cântăreți.

La Universitatea din Évora unde susțin disciplinele de Licență, master și doctorat studenții clasei mele au fost distinși cu importante premii, roluri în producții de opera și burse la studiouri de operă iar studenții brazilieni înscriși la programele de master și doctorat și-au terminat studiile cu brio.

Conștientă de misiunea mea că promotor al școlii românești de cânt în Portugalia lucrez cu pasiune străduindu-mă să respect memoria părinților și a profesorilor mei.